14 lutego 2018

"Cinder i Ella" - Kelly Oram



Tytuł: Cinder i Ella
Tytuł oryginalny: Cinder & Ella
Autor: Kelly Oram
Cykl: Cinder&Ella (tom 1)
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Tłumaczenie: Joanna Nykiel
Liczba stron: 342
Moja ocena: 9/10


Niespełna rok temu osiemnastoletnia Ella uległa tragicznemu wypadkowi, w którym zginęła jej mama, a ona sama odniosła bardzo poważne obrażenia. Powrót do zdrowia jest trudny, dlatego dziewczyna trafia pod opiekę dawno niewidzianego ojca i jego nowej rodziny. Teraz Ella musi musi przekonać innych, że potrafi żyć samodzielnie…. i po dłuższej przerwie ponownie nawiązuje kontakt z kimś, kto jako jedyny może jej pomóc… I bardzo wiele dla niej znaczy… Anonimowy przyjaciel poznany na blogu. Cinder.

https://publicat.pl/wydawnictwo-dolnoslaskie/oferta/beletrystyka-dla-mlodziezy-15/cinder-i-ella






   Historia o Kopciuszku cieszy się ogromną popularnością zarówno w świecie literackim jak i filmowym. Powiedzmy sobie szczerze, czy jest ktoś kto nie zna tej bajki? Ile z nas, kiedy byłyśmy małymi dziewczynami, marzyło o pojechaniu na bal karetą, w pięknej sukni, na której spotkałybyśmy księcia? Jestem pewna, że większość. Ja osobiście uwielbiałam tę bajkę, a gdy byłam starsza, pokochałam też filmy. Do tej pory do niektórych chętnie wracam. Dziś jednak chciałabym wam przedstawić historię o "kopciuszku" we współczesnym świecie. 

    Ellamara Rodrigez po wypadku samochodowym, w którym straciła najważniejszą osobę na świecie - swoją mamę, po prawie rocznym leczeniu w szpitalu i po utracie swojej pewności siebie, zmuszona jest zamieszkać z ojcem. Ojcem, który ponownie wyszedł za mąż. Tym sposobem Ella zyskuje nie tylko macochę, ale także przyrodnie siostry, bliźniaczki. Siostry już od pierwszego dnia nie kryją niechęci do Elli a macocha nie zastanawia się nad tym co mówi. Nowe otoczenie, nowa szkoła, nowi ludzie i nowe życie. Ella musi pokazać, że "żyje dalej" i daje sobie radę, tyle że jak ma żyć, gdy wszystko co kochała przepadło? Wtedy odnawia kontakt z kimś, kto był jej najlepszym przyjacielem - Cinderem. Mimo anonimowości, tylko on potrafi przywrócić Elli wiarę w życie.
   Cinder - bo taki pseudonim przybrał bohater w internecie - żyje na pełnych obrotach. Jego życie to nieustanne flesze aparatów, wywiady, przyjęcia i spotkania. Jedyną "normalnością" w jego życiu, jest Ellamara - anonimowa przyjaciółka. Kiedy pogodził się już z myślą, że już nigdy nie porozmawia z dziewczyną, ta po prawie rocznej przerwie wysyła mu wiadomość. Bohaterowie odnajdują sens bycia, tylko że nic nie jest już tak jak dawniej. 

   Kelly Oram napisała historię na podstawie bajki, ale przemieniając ją w piękną, dojrzałą historię. Zła macocha początkowo nie zastanawiająca się nad słowami, które wypowiada, okazuje się wierną i oddaną żoną, oraz cierpliwą i ciepłą matką. Wredne siostry uprzykrzające życie bohaterce okazują się najlepszymi przyjaciółkami - a przynajmniej jedna. Bogaty i przystojny książę okazuje się bratnią duszą, która potrafi uleczyć najbardziej złamane serce. Autorka udowadnia w tej książce jak ważna jest rozmowa! Jak ważne jest wysłuchanie drugiej osoby, bo powody przez które postępują tak a nie inaczej, mogą być przytłaczające i bolesne. A do tego wszystkiego "Cinder i Ella" to idealny przykład tego, by nie oceniać innych przez wygląd.

   Ella to bohaterka, z którą bardzo łatwo się utożsamić. Dziewczyna prowadzi bloga z recenzjami filmów i książek. Kto lepiej ją zrozumie, niż my, blogerzy? Cinder natomiast to bohater, który w świecie sławy chce być traktowany jak normalny "szary" człowiek. Przez 3/4 książki bohaterzy mimo, że znają się 3 lata, tak naprawdę nigdy się nie widzieli. Prowadzą rozmowy za pomocą komunikatora, a potem przez telefon. Nie przeszkadza im to jednak, bo znają się lepiej niż nie jedna para realnie. Autorka wykreowała ich postacie tak realnie, że ja czytając tę książkę miałam wrażenie, że naprawdę gdzieś tam na świecie oni istnieją. Co najważniejsze, nie są wyidealizowani. Mają swoje wady i momenty zwątpienia. I to jest największym plusem tej książki. Bohaterzy.

   "Cinder i Ella" to historia o miłości, w której miłość nie stoi na pierwszym planie. To historia o przebaczeniu, o zaakceptowaniu prawdy i nowego życia. Wywołuje uśmiech na ustach dzięki sarkastycznym odpowiedziom bohaterów, wzrusza i ściska za serce przez los, z którym bohaterka musi się pogodzić, oraz rozczula przez wspaniałą historię.


Podsumowując! Przede wszystkim pragnę podziękować wydawnictwu za wydanie tej powieści. To nie jest książka tylko dla młodzieży. To historia, którą polecam każdemu nie zależnie od wieku, bo musicie mi uwierzyć - jest tego warta. Mądra, wartościowa i piękna, która zasługuje na duży rozgłos, a nawet uważam, że warto byłoby ją przenieść na duży ekran. Jeśli wahacie się przed sięgnięciem po nią, to uwierzcie mi że nie ma powodu. Nie będziecie żałować, bo to jedna z tych książek, od których nie będziecie się mogli oderwać i dzięki której spojrzycie na świat i ludzi w innym świetle. Ja osobiście nie mogę już doczekać się drugiego tomu! Chce jak najszybciej móc go przeczytać i znów znaleźć się w świecie Elli i Cindera. 








"Problem z bajkami polega na tym, że większość z nich zaczyna się od jakiejś tragedii. Doskonale rozumiem, dlaczego tak się dzieje. W końcu nikt nie chce, aby bohaterką była rozpieszczona, zadowolona z życia księżniczka. Wyzwania i problemy kształtują charakter, dodają postaci głębi, czynią ją wrażliwszą, sympatyczniejszą i pozwalają czytelnikowi się z nią identyfikować. Mierzenie się z trudnościami wzmacnia - to jasne. Nieszczęścia w bajkach są potrzebne i nikt nie ma nic przeciwko nim - chyba że akurat jest się w tej bajce główną bohaterką."





26 komentarzy:

  1. Kurde, to już któraś tak bardzo pozytywna recenzja tej książki, że chyba aż się skuszę, bo brzmi mega ciekawie :D
    Co prawda nie jestem fanką książek opartych na baśniach, ale np. "Cinder" bardzo mi się spodobało, więc czemu nie?
    Pozdrawiam ciepło :)
    Kasia z niekulturalnie.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę bardzo polecam, świetna książka. Autorka postarała się i wykreowała wspaniałych bohaterów, których nie da się nie lubić :) Bierz się za nią jak najszybciej :)

      Usuń
  2. Mam podobnie - też czekam na drugi tom! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. No brzmi dosyć ciekawie i fajnie, że miłość nie wysuwa się tak na pierwszy plan bo narazie mam dość tego typu książek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka jest tak urocza, a zarazem smutna, że naprawdę warto dać jej szansę. Przeczytaj koniecznie :)

      Usuń
  4. Nie miałam pojęcia o tej powieści. Jak mogła mi umknąć! Skoro zrobiła na Tobie takie wrażenie wiem,że mi także się spodoba. Zapisuję na swojej liście!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie zapisz! Naprawdę fantastyczna książka i jestem pewna, że znajdzie się u mnie na liście "najlepszych książek 2018" :)

      Usuń
  5. Czasami odzywa się we mnie taka mała dziewczynka i domaga się z przytupem jakiejś romantycznej historii. Właśnie dlatego od zawsze uwielbiałam wszelkiego rodzaju odsłony Kopciuszka! Z ogromną przyjemnością przeczytam tą książkę i jestem prawie pewna, że mi się spodoba! :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Zamówiłam ją sobie u wydawcy i mam nadzieję, że szybko do mnie dotrze, bo już nie mogę się doczekać kiedy poznam te historię bliżej <3

    Buziaki,
    coraciemnosci.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Za dużo powtarzanych motywów sprawia u mnie, że zaczynam z książki na książkę, patrzeć coraz bardziej krytycznie na kolejne pozycje. Także raczej nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz mi wierzyć, że w tej powieści powtarzanie motywów absolutnie nie ma znaczenia. Naprawdę warto ją przeczytać :) Szczególnie, że czyta się błyskawicznie, więc nie zajmie dużo czasu.

      Usuń
  8. zagraniczna okładka jest cudna, polska mi się nie podoba. wow, bohaterka recenzentka :D to musi być coś ciekawego :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie nasza okładka też niestety się nie podoba :( Kompletnie mi nie pasuje do historii. Kojarzy mi się z jakimiś romansami historycznymi nie wiem czemu. Oryginalna też mnie nie przekonuje, ale jest dużo lepsza od naszej, no i pasuje do treści :) Polecam szczerze!

      Usuń
  9. Aż mam ochotę się za to od razu zabrać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Po pierwsze - dlaczego nie pozostawiono oryginalnej okładki?! Jest taka piękna *.*
    Po drugie - ty zachwalasz, niedawno Cat na swoim kanale również polecała tę książkę - trzeba się zainteresować :) Byłabym bardziej zadowolona gdyby to nie była kolejna książka która jest... częścią serii! Nie mam tyle cierpliwości żeby czekać na kolejne tomy! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, z okładką polecieli po całości :(
      Cat już dawno o tej książce wspominała i polecała, całkiem słusznie zresztą :)
      Śmiało czytaj, można w sumie traktować tę książkę jako jednotomówkę. Kończy się tak jak powinna i gdybym nie wiedziała, że jest drugi tom, to tak właśnie bym myślała. Aż w sumie jestem ciekawa co będzie w drugim tomie, bo dla mnie historia jest już skończona :)

      Usuń
  11. Okej, jestem zainteresowana! Ciekawe, blogerka, macocha, złe siostry... Zachęciłaś mnie! ;)
    PS Podejrzewam, że ten ojciec raczej się ponownie ożenił...? ;)
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  12. Albo mi się wydaje, albo ostatnio wraca moda na Kopciuszka w literaturze :D
    Osobiście w planach jej nie mam, ale jakby mi się trafiła to czemu nie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ja wiem? Książki zostały wydane dawno, to u nas pojawiają się z opóźnieniem :D
      Czytaj! Naprawdę bardzo fajna książka :)

      Usuń
  13. Tyle już się naczytałam pozytywnego o tej książce, że na pewno ją przeczytam. Tylko problem - kiedy?! :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię retellingi, ale w fantastycznym wydaniu :D

    OdpowiedzUsuń