2 marca 2018

"Present Perfect" I - Aison G. Bailey



Tytuł: Present Perfect
Tytuł oryginalny: Present Perfect
Autor: Alison G. Bailey
Cykl: Perfect (tom 1)
Wydawnictwo: NieZwykłe
Tłumaczenie: Dorota Lachowicz
Liczba stron: 419
Moja ocena: 9/10
Opis wydawcy
Amanda Kelly chciała być doskonała. Próbowała kontrolować swoje życie. Zatraciła się w obsesyjnym dążeniu do perfekcji oraz poczuciu własnej bezwartościowości. I tylko jedną rzecz uznawała za doskonałą – więź, która łączyła ją z najlepszym przyjacielem, Noahem.
W życiu bohaterki wszystko toczyło się zgodnie z planem, aż do momentu, kiedy pewnego dnia wstała z łóżka i coś sobie uświadomiła. Kochała Noaha. Nie tylko jako przyjaciela.
Nie potrafiła opanować uczuć, które w niej wywoływał. Mógł obdarzyć ją dozgonnym szczęściem, ale przy tym mógł także ją zniszczyć. Był doskonałością, jakiej Amanda od zawsze pragnęła. A jednak nie dopuszczała do siebie myśli o byciu z nim razem.
I w tym właśnie momencie świat Amandy zaczyna się walić. Nieprzewidywane sytuacje przejmują nad nią kontrolę; zmuszają, by zrezygnowała z marzeń. Bohaterka musi się nauczyć, że człowiek nie jest w stanie przejąć kontroli nad sytuacjami, które napotyka na swojej drodze. Może jednak kontrolować, jak na nie zareaguje. Czy zdoła to zrozumieć nim będzie za późno? Czy uda jej się uratować swoją przyjaźń?
„Present Perfect” to historia o tym, w jaki sposób wydarzenia z przeszłości wpływają na teraźniejszość. Uświadamia nam, jak doskonałe mogłoby być nasze „teraz”, gdybyśmy płynęli z prądem życia, zamiast nieustannie z nim walczyć.

http://www.empik.com/present-perfect-bailey-alison-g,p1178690516,ksiazka-p




   Słowem wstępu muszę najpierw podziękować Wydawnictwu NieZwykłe za wydanie tej książki. W maju 2015 roku miałam okazję ją czytać i już wtedy przepadłam. Przez prawie trzy lata pisałam o niej tak wiele razy, i do wydawnictw i na forach i nawet na blogu, że w pewnym momencie straciłam nadzieję, że ta książka kiedykolwiek pojawi się w Polsce. Teraz można sobie wyobrazić, jak się czułam, gdy się dowiedziałam nie tylko o powstaniu nowego wydawnictwa, ale również tego, że zobaczyłam w ich planach "Present Perfect", a także wiele, wiele innych tytułów, na które czekam od lat. Zatem Wydawnictwo NieZwykłe - dziękuję!!



"Przyjaciel to ktoś, kto zna piosenkę w twoim sercu i gotów jest ci ją zaśpiewać, kiedy sam zapomnisz słowa."



   Alison G. Bailey napisała przepiękną historię o więzach przyjaźni. Zaczynając od najmłodszych lat możemy śledzić rozwijającą się relację głównych bohaterów. To jak na początku troszczą się o siebie, przeżywają wspólnie pierwsze razy i o siebie dbają. Jednak czy przyjaźń damsko-męska przetrwa? Co jeśli jedno z nich się zakocha? Albo gorzej, oboje poczują do siebie coś więcej?

   Amanda całe życie porównywana do starszej siostry - Emily, straciła poczucie własnej wartości. Gdy w domu ciągle słyszała, jaka to szkoda, że nie jest jak Emily, żeby brała przykład z Emily, jak to możliwe, że Emily jest jej siostrą, w końcu zaczęła dostrzegać ją jako ideał, a siebie jako marną podróbkę, tą gorszą. Wmówiła sobie, że nie jest warta swojego przyjaciela - Noah, a on zasługuje na kogoś innego, lepszego. Z jednej strony przeszkadzało mi to ciągłe marudzenie bohaterki, no bo ile razy można powtarzać to samo? Miałam wrażenie, że sama nie wie czego chcę. Z drugiej jednak strony starałam się jak najlepiej ją zrozumieć. Gdy ciągle się słyszy, że jest się gorszym, od tej "lepszej, idealnej" siostry, i to przez osoby, dzięki którym powinna czuć się wartościowo, czyli głównie przez rodziców - w pewnym momencie tak bardzo zaczęła w to wierzyć, że odpychała od siebie jedyną osobę, dla której to ona była idealna. Jestem w stanie to zrozumieć, bo Noah był jedynym bezkrytycznym człowiekiem, który kochał ją za to jaka była, a Amanda bała się go stracić "gdyby coś nie wyszło", bo nie oszukujmy się, przyjaźń już nigdy nie była by taka sama - o ile by przetrwała. Postanowiła więc tej jednej granicy nie przekraczać. Zatem poniekąd usprawiedliwiam jej zachowanie. 
   Co nie zmienia faktu, że bohaterka jest psem ogrodnika. Sama nie daje szansy by spróbować wejść w związek z Noah, mimo że oboje tego chcą, ale jemu nie pozwala na szczęście z nikim innym. Czyli skoro nie są razem, to Noah też nie może z nikim być. To mi głównie przeszkadzało w bohaterce. 

   Noah natomiast to bohater, którego chce się mieć w swoim realnym życiu. Troskliwy, opiekuńczy, kochany, pomocny - jednym słowem perfekcyjny, ale w tym wszystkim nie wyidealizowany. Ma swoje wady, traci cierpliwość (czy można się dziwić?) przez co potrafi powiedzieć parę słów za dużo. Mimo tego, że ciężko mu zrozumieć postępowanie Amandy i to, że mimo tego iż go kocha, nie chce z nim być - akceptuje to. Bo to co najważniejsze przede wszystkim, jest jej najlepszym przyjacielem. Zdecydowanie zasługuje na miano najlepszego bohatera tej książki.


"Nie musisz być doskonała w swoim życiu, ale zawsze bądź w nim obecna. Teraźniejszość jest najdoskonalszym prezentem, jaki możesz dostać."


   Autorka postawiła na narrację pierwszoosobową, więc cała historia przedstawiona jest z punktu widzenia Amandy, a każdy rozdział rozpoczyna krótka notatka z jej pamiętnika. Osobiście tak jestem przyzwyczajona do tego, że w NA zwykle oboje bohaterowie mogą zabrać głos, że w jakimś stopniu mi to przeszkadzało. Chciałam poznać myśli Noah, jego zdanie i wydarzenia z jego punktu widzenia. Pocieszam się tym, że trzeci tom to właściwie ta sama historia, ale właśnie oczami Noah. I mam nadzieję, że wydawnictwo nie pominie tej części, bo ja MUSZĘ to przeczytać!

   Czytając "Present Perfect" nie ma miejsca na nudę. Autorka zaskakuje tak bardzo, że nie da się przewidzieć co będzie dalej. Totalny zwrot wydarzeń następuje około 300 strony. Gwarantuję, że nie da się oderwać, trzeba przeczytać do końca, bo autorka do ostatniej strony trzyma czytelnika w niepewności. Pisarka ponadto zasługuje na baty za zdeptanie mi serca ostatnim rozdziałem. TAK SIĘ NIE ROBI! Uwierzcie mi, trzeba przeczytać!


"Nie uciekaj od trudności. Przetrwanie ich buduje twoją siłę i osobowość."


   Podsumowując! "Present Perfect" to nieprzewidywalne New Adult, które wywoła w czytelniku mnóstwo emocji. Choć wydaje się być książką o pierwszej miłości, tak naprawdę to książka i jedynej, prawdziwej i pięknej przyjaźni. Przymknijcie oko na zachowanie Amandy, a skupcie się na przekazie jaki autorka postanowiła przekazać w tej historii. Gwarantuję rollercoaster uczuć, nieprzespaną noc (jeśli zaczniecie czytać wieczorem) oraz zakochanie się w Noah <3. Jak najbardziej polecam zapoznać się z tą książką, a mnie pozostaje czekać na kolejne tomy.


"Każdy zasługuje na podziękowanie i pożegnanie."


Cykl "Perfect":
Tom 1. Present Perfect
Tom 2. Past Imperfect
Tom 3. Presently Perfect



Za egzemplarz bardzo dziękuję Wydawnictwu NieZwykłe.

22 komentarze:

  1. Kurcze... Jakoś nie miałam ochoty na tę powieść, ale po przeczytaniu twojej recenzji to się zmieniło. Ciekawi mnie bohaterka - pies ogrodnika :D tak fajnie to ujęłaś!

    Pozdrawiam,
    toukie z ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj koniecznie, chociaż zdaję sobie sprawę, że nie każdemu się spodoba - pewnie głównie przez bohaterkę :(

      Usuń
  2. Jestem zainteresowana lekturą tej książki. Mam nadzieję, że spełni moje oczekiwania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aż tak dobra? Uwielbiam New Adult, a już na pewno muszę przeczytać coś, co akurat Ty oceniłaś tak wysoko. Przekonujesz mnie tymi emocjami, o których wspominasz. Zapisuję tytuł na swojej liście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie genialna! Ja uwielbiam takie historie i ta trafiła w mój gust w 99%. Koniecznie przeczytaj, jestem ciekawa czy tobie się spodoba :)

      Usuń
  4. Ostatnio widziałam ocenę wręcz odwrotną do twojej i teraz chyba sama muszę się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, ale chyba przez bohaterkę i to bieganie wokół siebie bohaterów, wielu osobom może się nie spodobać :( Jednak ja polecam przeczytać, może akurat tobie przypadnie do gustu :)

      Usuń
  5. Jestem bardzo ciekawa tej książki!
    Pozdrawiam,
    Subiektywne Recenzje

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie niestety nie przekonuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. New Adult to gatunek idealny dla mnie, dlatego chętnie sięgam po takie książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zupełnie nie moje klimaty, ale zainteresowałaś mnie samym wydawnictwem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam śledzić, fantastykę też mają w planach :)

      Usuń
  9. Mam mieszane uczucia, ale chyba dam książce szansę

    OdpowiedzUsuń
  10. Na pewno tę książkę przeczytam! Już się nie mogę jej doczekać! :)

    potegaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Ogromnie ciekawa jestem tej książki, bo okładka mnie urzekła :D

    Buziaki,
    coraciemnosci.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie właśnie okładka nie przekonuje :( Ale książkę polecam jak najbardziej! :)

      Usuń