15 maja 2019

Znienawidzona dziewczyna i złoty chłopiec. - "Pozwól się kochać" #3 - Abbi Glines


Tytuł: Pozwól się kochać
Tytuł oryginalny: After the Game
Autor: Abbi Glines
Cykl: The Field Party (tom 3)
Wydawnictwo: Pascal
Tłumaczenie: Regina Mościcka
Data wydania: 16 stycznia 2019
Liczba stron: 368
Moja ocena: 7/10
Opis wydawcy
Dwa lata temu Riley uciekła z miasta. Oskarżając Rhetta o gwałt, została uznana za kłamczuchę i nie miała innego wyboru niż wyjazd.
Teraz wraca razem z córką, żeby pomóc w opiece nad chorą babcią. Jednak miasto wciąż nie zapomniało o swojej nienawiści, a ona pamięta, jak ją potraktowali, kiedy najbardziej ich potrzebowała.
Pewnego dnia przystojny Brady podwozi do domu Riley i jej córkę Bryony, które w czasie burzy utknęły na poboczu drogi. Nie robi tego ze względu na dziewczynę, lecz z powodu jej córeczki.
Po tej krótkiej przejażdżce chłopak zaczyna kwestionować wszystko, co do tej pory uważał za prawdę.
Czy Brady mógłby uwierzyć Riley i zaryzykować utratą wszystkiego?

http://pascal.pl/pozwol-sie-kochac,41,6897.html




   Niektóre serie książkowe łatwo ocenić już po pierwszym tomie, czy chce się czytać kolejne czy to nie nasza bajka. Zwykle gdy ta pierwsza część czy nawet dwie pierwsze mnie rozczarowują, nie decyduję się na męczenie kontynuacji. Z Abbi Glines natomiast jest odwrotne. Zdążyłam przeczytać bardzo dużo jej książek i wiem, że miewa słabsze i gorsze momenty. Dlatego, mimo że dwa poprzednie tomy tej serii mnie mocno rozczarowały, zdecydowałam się sięgnąć po kolejny z nadzieją, że tym razem będzie lepiej. Na szczęście tak właśnie się okazało, bo poziom "Pozwól się kochać" jest dużo wyższy, chociaż dalej nie jest pozbawiony wad.

   Riley będąc piętnastoletnią dziewczyną, została zgwałcona przez brata swojego chłopaka. Załamana dziewczyna chciała sprawiedliwości, jednak nic nie poszło po jej myśli. Jedynymi osobami, które jej uwierzyli, byli jej rodzicami. Przyjaciele, znajomi i całe miasteczko okrzyknęło dziewczynę oszustką i kłamczuchą, która chciała wrobić "biednego" Rhetta. Pogrążona w rozpaczy Riley wraz z rodzicami postanowili wynieść się z tego pełnego nienawiści miasta i zacząć życie od nowa z dala od niego. Po nieco ponad dwóch latach jednak wracają by zaopiekować się chorą na alzheimera babcią Riley. Tyle że wraca z nimi ktoś jeszcze, mianowicie półtoraroczna córka dziewczyny. Czy ludzie z miasteczka zaakceptują Riley i jej córkę, czy zmienili do niej nastawienie i najważniejsze, czy znajdzie się ktoś, kto uwierzy w jej wersję wydarzeń? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w książce.

   Brady jest jednym z najlepszych zawodników w foodbalu amerykańskim w szkolnej drużynie. Lubiany, rozpoznawalny, chwalony i przede wszystkim dobrze wychowany chłopak. Podczas przejażdżki samochodem, dostrzega znienawidzoną przed wszystkich (i siebie samego) dziewczynę z wózkiem, mknącą szybko chodnikiem w ulewie. Nie mogąc zostawić jej i dziecka w taką pogodę, postanawia podwieźć je do domu. Podczas tego krótkiego spotkania dostrzega, ze Riley jest dobrą mamą i zaczyna się zastanawiać, czy wersja wydarzeń dziewczyny rzeczywiście była kłamstwem i czy nie ma w niej czegoś z prawdy. Ponadto jakiś czas później Brady, do tej pory uważający rodzinę za ideał, musi zmierzyć się z jej rozpadem, w czym pomoże mu.. Riley.

   Jak już napisałam wyżej, "Pozwól się kochać" jest na dużo wyższym poziomie niż dwa poprzednie tomy. Bohaterzy nie są irytujący, wydarzenia są bardziej dopracowane a historia dojrzalsza. Widać, że tym razem autorka bardziej przyłożyła się do książki, dzięki czemu mogę śmiało napisać, że mi się podobała. Może to ze względu na Bryony, która zdobyła moje serce jak tylko się pojawiła. Dzieci w książkach zazwyczaj mnie rozczulają, więc nic dziwnego że i tym razem tak się stało.

  Ma jednak pewną wadę, która była również zauważalna w poprzednich częściach. Chodzi mi o poruszane przez autorkę ciężkie i bolesne tematy. Nie dość, że zostały dość mocno zbagatelizowane, to dodatkowo krzywdzą osoby których dany problem dotknął osobiście, bądź kogoś w ich otoczeniu. W "Kocham cię bez słów" była to przeszłość bohaterki, przez którą nie odzywała się przez dwa lata. W "Jesteś moim światłem" było to samobójstwo bliskiej osoby. Natomiast w "Pozwól się kochać" był to gwałt. I tak jak rzeczywiście było widać po bohaterce jak mocno to przeżyła, ale miała siłę i odwagę dla córeczki, tak temat oprawcy doprowadził mnie do wściekłości. Nikt, powtarzam NIKT nie wspomniał, ani nawet nie pomyślał by Rhett odpowiedział za swoje czyny. No na litość boską, on zgwałcił nastolatkę! A mimo to żył sobie gdzieś tam, jak gdyby nigdy nic. Co więcej, w pewnym momencie padły słowa, że "w sumie on też przeżywał trudny okres w rodzinie". Po pierwsze NIC go nie usprawiedliwia, a już w szczególności trudny okres w rodzinie. Po drugie, sprawa jego problemów rodzinnych wydarzyła się już kawał czasu PO gwałcie. Ja się pytam dlaczego. Dlaczego tak ważny temat, tak przerażający i poniżający kobiety, został potraktowany na równi z obrażeniem słownym, jakby to wcale nie było nic złego. Przykre i wstrząsające, że autorka jako kobieta postanowiła odpuścić taki temat.


   Gdyby nie powyższa sprawa, moja ocena byłaby lepsza. Nie mogę jednak jej podnieść bo myśląc o tej książce, w głowie mam tylko tę sprawę. I pomyśleć, że wystarczyło Rhetta doprowadzić do kary za swoje czyny a odbiór książki i tej sytuacji byłby zupełnie inny. Oceny obniżyć też nie chcę, bo czytało mi się szybko i dobrze, zatem uważam że książka dostała ocenę odpowiednią.

   Cieszę się, że nie porzuciłam tej serii i dałam szansę kolejnemu tomowi. Z pewnością również przeczytam następne dwie części i mam wielką nadzieję, że będą jeszcze lepsze - i że autorka odejdzie od trudnych tematów, jeśli nie ma zamiaru ich dopracować.

  Dalej podtrzymuję zdanie, że są to raczej książki dla młodszych czytelników. Szczególnie, że nie zawierają scen erotycznych i zbyt wiele wulgaryzmów. A jeśli tak jak mnie, rozczarowały was poprzednie tomy, to mimo wszystko dajcie się skusić na "Pozwól się kochać".




"The Field Party":
Tom 1. Kocham cię bez słów
Tom 2. Jesteś moim światłem
Tom 3. Pozwól się kochać
Tom 4. Nie chcę cię stracić
Tom 5. Making a Play



2 komentarze: