4 maja 2018

[PREMIERA] "Pierwszy raz" Agata Czykierda-Grabowska


Tytuł: Pierwszy raz
Autor: Agata Czykierda-Grabowska
Cykl: Pierwszy raz (tom 1)
Wydawnictwo: Novae Res
Liczba stron: 367
Moja ocena: 8/10
Premiera: 4 maja 2018
Opis wydawcy
Kuba od zawsze kochał siostrę swojego najlepszego przyjaciela – niestety, bez wzajemności. Piękna i kompletnie nieświadoma jego uczuć Lena byłą zagadką, której nie potrafił rozwikłać.
A ona… poraniona i zatrzaśnięta w pancerzu obojętności, który budowała sobie przez lata, nie chce wpuszczać do swojego świata mężczyzn w obawie przed kolejną traumą.
Pewnego dnia przewrotny los ponownie połączy ze sobą drogi tych dwojga.
W Kubie ze zdwojoną siłą odżywają dawne uczucia, a Lena zaczyna patrzeć na dawnego przyjaciela w sposób, którego sama nie rozumie. Rozpoczynają pełną namiętności grę, w której oboje udają, że łączy ich tylko przyjaźń.
Czy można oddzielić pożądanie od miłości?
Czy można uniknąć zranienia, gdy serce otwiera się pierwszy raz?


https://novaeres.pl/katalog/tytuly?szczegoly=pierwszy_raz,druk





"Dzięki niemu ona pokochała po raz pierwszy. To był jej kolejny pierwszy raz. Kolejny pierwszy raz z Kubą."


   Nie raz już wspominałam, że jeśli chodzi o mnie, to Pani Agata jest moją ulubioną polską pisarką. Uwielbiam jej historie, bohaterów jakich tworzy i każdą książkę po kolei biorę w ciemno. W tym przypadku nie było inaczej. Oczywiście wiedziałam o premierze, czekałam na nią by zakupić książkę, jednak opisu nie czytałam. Nawet nie wiecie jakie było moje zdziwienie, kiedy bez żadnej zapowiedzi i kompletnie niespodziewanie, dostałam przesyłkę a w niej była powyższa książka. Od razu zabrałam się za czytanie.

   Wiecie, w książkach autorki lubię to, że nigdy nic nie jest wymuszone, ani na siłę. Bohaterzy nie rzucają się na siebie w początkowych rozdziałach. Autorka kieruje ich relacjami tak, by i czytelnik miał szansę na zapoznanie się z nimi. Tak było też tutaj. Mimo, że bohaterzy znali się od lat, to i tak przy ponownym spotkaniu, poznawali i zaprzyjaźniali się na nowo. A na pierwszy pocałunek trzeba było trochę poczekać.


"Życie jest zbyt krótkie, żeby nie wybaczać i nie zapominać."


   Kuba od lat zakochany był w siostrze swojego najlepszego przyjaciela. Nieporozumienie, wyjazd i obietnica sprawiły, że ich drogi się rozeszły. Lata minęły i gdy Kuba ponownie wraca do miejsca, w którym dorastał i przypadkowo spotyka dawną miłość, serce podpowiada mu, że wcale nie przestało kochać. Nie chcąc marnować więcej czasu, postanawia ją zdobyć, nawet jeżeli tylko jako przyjaciółkę.
   Lena wróciła do domu by pomóc w przygotowaniach do ślubu brata. Zamknięta w sobie, zraniona i cierpiąca, uważa że nie jest zdolna do miłości. Czy dawny przyjaciel, który na nowo zaczął wkraczać w jej życie, będzie potrafił otworzyć też jej serce? Czy Lena pokocha ten pierwszy raz?

   Nie będę za dużo zdradzać z fabuły, by nie odbierać wam przyjemności z poznawania jej. Jeśli chodzi o bohaterów, to tak jak w przypadku każdej książki Pani Agaty - męski bohater, Kuba zdobył moje serce. Nie jest idealny, ma wady, z zazdrości potrafi zrobić coś, za co potem przychodzi mu płacić. Ale to bohater na tyle zdeterminowany, że nie podda się, dopóki nie osiągnie tego czego chce. Lena odtrącała go wiele razy, a mimo to, on dalej walczył o nią, o przyjaźń i miłość. Jeśli chodzi o książki autorki i jej męskich bohaterów, to Kuba zaraz obok Oskara z "Pod skórą" zasługuje na miejsce na podium. Bardzo go polubiłam.
   Czego niestety nie mogę powiedzieć o Lenie. Zraniona i wystraszona miłości, przez coś co miało miejsce w przeszłości. No i właśnie ten powód według mnie był nieco wyolbrzymiony. Oczywiście zdaje sobie sprawę, że jej zaufanie zostało zdeptanie, że czuła się skrzywdzona i oszukana. Jednak przez to jedno wydarzenie, ona zamknęła się na mężczyzn, na pozwolenie sobie kogoś pokochać. W tym przypadku też autorka ukazała kolejny raz, jak ważna jest rozmowa. Wyduszenie z siebie tego co nas boli i rozmawianie o tym. Lena się przekonała, że ta rozmowa odbyła się o wiele za późno.


"Można kogoś ranić na milion różnych sposobów, a ślady mogą pozostać niewidoczne przez wiele lat."


   Autorka znów zastosowała narrację trzecioosobową. Osobiście w tak emocjonalnych książkach, dużo bardziej wolę pierwszoosobową, ale wybaczam, bo to co było do powiedzenia, zostało powiedziane a emocje przekazane. Zabrakło mi natomiast jednego czy dwóch rozdziałów z przeszłości, albo chociaż retrospekcji. To taki mój wymysł, bo jak bohaterzy przyjaźnili się w przeszłości, to lubię co nieco o tym poczytać :D Zabrakło mi również wyjaśnień relacji Kuby z mamą. Tu już zdecydowanie szkoda, że autorka nie rozwinęła tego tematu.

   Podsumowując, bardzo podobała mi się ta książka! Autorka nie zawodzi i z każdą kolejną wydaną powieścią udowadnia, że jest wyśmienitą pisarką. "Pierwszy raz" to historia o cierpliwości, pokonywaniu własnych barier i uczuciu dwójki ludzi, które choć dawno zapoczątkowane, potrzebowało czasu by go zaakceptować i wyznać (w przypadku Leny). Dla mnie osobiście dalej ulubioną książką autorki jest "Pod skórą", ale "Pierwszy raz" śmiało mogę postawić tuż za nią. Polecam z całego serca! Jestem pewna, że się nie zawiedziecie. A ja nie mogę już doczekać się kolejnych książek, które wyjdą z pod pióra Pani Agaty.



Cykl "Pierwszy raz":
Tom 1. Pierwszy raz
Tom 2. Stand by me
Tom 3. Sezon na lisa 




Za książkę bardzo dziękuję Autorce i Wydawnictwu Novae Res :)




27 komentarzy:

  1. Ogromnie się cieszę że sama również wkrótce będę czytać tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc w ostatnim czasie bardzo dużo razy ten tytuł obił się o moje uszy i muszę chyba w końcu się przemóc i za nią chwycić. Uwielbiam w książkach to kiedy autorka nie stwarza bohaterów idealnych, ale z wadami, którzy też coś potrafią zniszczyć. :)) Cieszę się, że tutaj dostane bohaterów nie idealnych. Bardzo mnie cieszy to, że książka przypadła Ci do gustu!
    Sama postaram się za nią chwycić w najbliższej przyszłości :))
    Buziaki :**

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ci ją polecam, Pani Agaty tworzy naprawdę realnych bohaterów :) Mam nadzieję, że ci się spodoba :)

      Usuń
  3. Nie czytałam nic od tej autorki, a jak widać na dobry warsztat. Przejrzę jej twórczość i wybiorę coś dla siebie :)

    Pozdrawiam,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam wszystkie książki autorki, ale najbardziej "Pod skórą". Chociaż tak jak napisałam, powyższą stawiam praktycznie na równi :)

      Usuń
  4. W jakim wieku są główni bohaterowie? :p mam 18 lat i ciężko mi wczuć się w książkę jeśli bohater ma 25+ :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc to nie pamiętam, bo nie przykładam do tego aż takiej uwagi i nawet nie wiem czy było wspomniane :D Ale na pewno mniej niż 25. Wydaje mi się, że jakoś ok 21 :)

      Usuń
  5. Brzmi całkiem fajnie, wiesz, że próbuje czytać polskie książki, a ta jak najbardziej znajduje się już na mojej liście do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ mnie zainteresowałaś! Wiedziałam, że jak zacznę czytać majowe recenzje na blogach, to znajdę coś na co nie zwracałam wcześniej uwagi :D Pani Agata od dawna jest na mojej czytelniczej chciejliście, ale to zawsze tak schodzi :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak mam z niektórymi autorami :) Książki Pani Agaty polecam jak najbardziej, myślę że mogą ci się spodobać :)

      Usuń
  7. Kurde, niby fajnie, niby pięknie, ale kompletnie nie ciągnie mnie do tej powieści.
    No nie moje klimaty i co poradzę :D
    Aczkolwiek w sumie to dobrze, bo nadal mam coś koło 200 nieprzeczytanych na półce xD
    Pozdrawiam ciepło :)
    Niekulturalna Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem oczywiście, nic na siłę :)
      Znam to, u mnie też nieprzeczytanych tyle stoi, że wstyd :D

      Usuń
  8. Mi się nie podobała książka Jak powietrze i jakoś ociągam się z sięgnięciem jej książek, chociaż ta brzmi ciekawie i mnie zainteresowała, jak właśnie wspominana Pod skórą. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może warto spróbować jeszcze właśnie z innymi tytułami :) Mam nadzieję, że jak się zdecydujesz, to ci się spodobają :)

      Usuń
  9. Ja już miałam spotkanie z tą autorką i jakoś mnie do siebie nie przekonała. Jej książki (w moim odczuciu) są może i dobre, ale nie posiadają tego, co ja w nich lubię... A szkoda :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda :( Ale oczywiście rozumiem :) Nie wszystkie książki podejdą każdemu czytelnikowi :)

      Usuń
  10. Wszyscy wokół katują recenzjami i wrażeniami z tej książki, a mi pozostaje smutać, że mój egzemplarz jeszcze nie dotarł :( Oby w poniedziałek był! :D

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O nie! Oby szybko przyszedł (chociaż pewnie już u ciebie jest :D)

      Usuń
  11. Do tej pory nie poznałam twórczości tej Autorki, ale zamierzam to zmienić. Poza tym zgadzam się z Tobą w sprawie narracji. W tego typu powieściach lubię pierwszoosobową, nawet taką, gdy główni bohaterowie wymieniają się w roli narratora, bo wtedy mam pełny wgląd zarówno w wydarzenia, jak i ich emocje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj niby jest raz o Kubie raz o Lenie, jednak mimo wszystko dalej jest to narracja trzecioosobowa.

      Usuń
  12. Uwielbiam takie książki, a ta jest na mojej liście, od kiedy tylko pojawiła się w zapowiedziach :) Już nie mogę się doczekać, kiedy po nią sięgnę. Widzę, że przypadła Ci do gustu, więc w moim przypadku będzie pewnie podobnie. Każda kolejna książka autorki jest tylko lepsza.

    OdpowiedzUsuń
  13. Głośno się ostatnio o niej zaczyna robić i chyba się na nią skuszę. Ale na razie nie mam ochoty na ten gatunek, więc pewnie szybko się do niej nie dobiorę.

    Pozdrawiam i zapraszam:
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może i lepiej, bo jak szum trochę minie i się za nią weźmiesz, to istnieje możliwość, że jeszcze bardziej ci się spodoba :)

      Usuń
  14. Ja też uwielbiam takie książki i już nie mogę doczekać się kiedy wpadnie w moje ręce :)

    OdpowiedzUsuń